Tiskové zprávy

Tisková zpráva Asociace občanských poraden (AOP)-Paní Vlasta by chtěla dát svůj život do pořádku, chtěla by vyřešit své předlužení a žít bez obav z návštěv exekutorů. Paní Vlasta se obrátila na občanskou poradnu s žádostí o pomoc.

Takových příběhů evidují občanské poradny po celé republice stovky a tisíce ročně. Občanské poradny pomáhají předluženým lidem s podáním návrhu na oddlužení, ale pomoci mohou i s vysvětlením, co je to platební rozkaz a jak proti němu podat odpor. Zájemci se zde mohou dozvědět, co nemůže exekutor označit a zabavit v rámci prováděné exekuce na movité věci, časté jsou i dotazy k nezabavitelnému minimu při exekuci provedené na mzdu povinného a řada dalších.

 

Není vyloučeno ani to, že přijde klient s dotazem, jak se přihlásit do insolvenčního řízení, říká Mgr. Hynek Kalvoda, předseda výboru AOP, a vysvětluje: „Lidé se totiž dostanou do finančních potíží i tak, že půjčí to málo, co mají, třeba v rámci širší rodiny a pak se stanou věřiteli s těžko vymahatelnou pohledávkou. I zde se jedná o lidi, kteří se málo orientují v zákonech a předepsaných postupech. Na právníka však peníze nemají a tak vyhledají naši službu, která je pro ně bezplatná a přitom kvalitní.“

Hlavní náplní činnosti občanských poraden však zůstává předlužení. Lidé si naberou půjčky, pak přijdou rodinné problémy, rozchody, či nemoc a dluhy není, jak splácet. „V tu chvíli samozřejmě nemůžeme lidem říkat, že si vše měli předem lépe rozmyslet a raději si půjčky nebrat, říká Kalvoda. „Spíše než jakékoli kázání se klient potřebuje zorientovat ve vlastní situaci, aby mohl zvolit co nejlepší postup a zastavil další nárůst dluhů, který je obvykle způsoben právě nečinností a odkládáním řešení.“

I přesto ale Kalvoda zdůrazňuje, že prevence je důležitá. V praxi občanských poraden se totiž často setkávají s lidmi, kteří se zadluží zcela neodpovědně, na nákup vánočních dárků, na dovolenou a podobně. „Před tím bych opravdu rád varoval“, uzavírá Kalvoda a upozorňuje, že kromě přímé pomoci klientům v občanských poradnách, se AOP i jednotlivé občanské poradny také zabývají přednáškovou činnost či pořádáním seminářů na témata spojená se sociální oblastí. AOP aktuálně též vydává brožurku Průvodce dluhovou pastí pro Pražana (který vznikl s laskavou podporu Magistrátu hl.m. Prahy), ve které jsou odpovědi na nejčastěji kladené otázky.

 

1. 10. 2018

Za AOP

Hynek Kalvoda, předseda výboru AOP

tel: 777 257 568

email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Konference k dluhové problematice

„Bílá vrána je ten, kdo se přijde poradit dříve, než se zadluží“, říká Kristýna Schreilová z Občanské poradny Remedium a doplňuje: „My už většinou ani nehasíme požár, ale spíš jen rozhrabáváme popel.“ I přesto ale z jejích úst nakonec zaznělo několik příběhů s dobrým koncem. Problémy s předlužením byly tématem konference, kterou pod záštitou náměstka pražské primátorky Petra Dolínka a předsedy Výboru pro výchovu a vzdělávání ZHMP Patrika Nachera ve velké zasedací síni pražského Magistrátu dnes uspořádaly Asociace sociálního poradenství (ASP) a Asociace poraden pro osoby se zdravotním postižením (APZP) za podpory Asociace občanských poraden (AOP).

 

Podle náměstka Dolínka, který konferenci uvedl, pro občanské poradny platí, že dobrá rada je nad zlato. „Trochu pozdě jsme si uvědomili, že finanční gramotnost je jednou ze základních dovedností dnešního člověka, a tak ji až teď zavádíme do škol. To ale nestačí, musíme pomáhat i lidem, kteří mají školní docházku za sebou. Bezplatné občanské poradny jim mohou poradit, jak nenaletět podvodníkům, na co si dát pozor při uzavírání smluv, jak řešit problémy s dluhy. Praha poradenství podporuje, protože je v jejím zájmu, aby Pražané nekončili v exekucích a na ulici“. 

Dluhy ze spotřebitelských úvěrů, na nájemném, z neplacení pokut dopravnímu podniku, nesplacené pohledávky mobilních operátorů, neuvážené nákupy na předváděcích akcích od prodejců nechvalně známých jako šmejdi. To je jen letmý výčet toho, jak dluhy vznikají. Podle ředitele AOP Stanislava Skalického jsou příčiny vnitřní, jako je neschopnost člověka odložit spotřebu a malá finanční gramotnost, ale i vnější, jako snadná dostupnost úvěrů u nebankovních subjektů a absence legislativy v této oblasti. Do dluhů se ale dostávají i lidé bez vlastního zavinění, příkladem jsou matky samoživitelky, které nedostávají výživné, a stát není schopen jim pomoci.

Účastníci konference, mezi kterými byli i studenti středních škol zaměřených na sociální obory, měli možnost si vyslechnout i předsedu České asociace pečovatelské služby Jindřicha Kadlece, který upozornil na to, že pečovatelská služba kromě své hlavní činnosti poskytuje svým klientům i bezplatné sociální poradenství, a to buď přímo, nebo je pošle ke kolegům z občanských poraden. Právě senioři, kterým je pečovatelská služba nejvíce určena, patří mezi nejvíce ohrožené sociální skupiny. „Chovají se odpovědně, ale současnému světu financí často nerozumí.“

Konferenci zakončil Hynek Kalvoda, předseda ASP, který doporučil několik opatření ke zvýšení finanční gramotnosti Pražanů: „Praha by měla přijmout akční plán finančního vzdělávání a nastavit vlastní grantový systém, který by se zaměřil na různé skupiny ohrožených osob. „Využívat je třeba i nových technologií jako je internet, chat s odborníkem, blogy, facebook a podobně.“ Zvážit by se podle Kalvody měla i možnost zvýhodnit pronájem reklamních ploch pro subjekty, které nabízejí nebo provádějí finanční osvětu či poskytují bezplatné dluhové poradenství.

 

3.12.2015

Hynek Kalvoda, předseda ASP

Tel. 777 257 568

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.