Aktivity pro seniory

Projekt "Informační aktivity k posílení občanských kompetencí seniorů v oblasti ochrany jejich práv" pro rok 2020

Hlavním cílem projektu je posílit kompetence 450 občanů seniorského věku pro předcházení a řešení obtížných životních situací souvisejících s problematikou nedostatečné informovanosti seniorů v oblasti ochrany jejich lidských práv, a dále zvýšení povědomí ve společnosti o právech a specifických potřebách starších osob.

 

Tohoto stěžejního cíle bude v rámci projektu dosaženo prostřednictvím 32 vzdělávacích seminářů pro seniory zaměřených na prevenci dluhů, bydlení, starobní důchody- tedy na témata, které nejvíce ohrožují kvalitu života této cílové skupiny. Semináře  budou za dobu realizace projektu uspořádány v osmi krajích ČR. Současně bude vedena kontinuální informační kampaň (zejm. skrze síť našich poraden a partnerských institucí), k níž budou připraveny informační brožury, které se budou věnovat osvětě a propagaci tématu k celkovému pochopení cílové skupiny seniorů.

 

Realizace projektu: 1.1.2020-31.12.2020

 
 
 

 

 

 

Projekt "Informační aktivity k posílení občanských kompetencí seniorů v oblasti ochrany jejich práv"  je financován z programu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR s názvem: Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností.


Ministerstvo-práce-a-sociálních-věcí-Logo

ASP upozorňuje, na jaké nekalé praktiky si dávat pozor při uzavírání spotřebitelského úvěru

Z uvedeného výčtu některých nekalých praktik nesolidních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů lze konstatovat, že pokud poskytovatel vykazuje znaky takového chování, bude pro spotřebitele značně riskantní s ním uzavřít smlouvu o úvěru.

 

  1. Poskytovatel nezkoumá, jestli žadatel bude moci půjčku splácet, neboť v případě nesplácení bude vydělávat na enormních úrocích nebo sankcích za nesplácení. V současnosti je zákonnou povinností poskytovatele spotřebitelského úvěru dostatečně prozkoumat schopnost žadatele případnou půjčku splácet, a tedy i ověřit jeho příjmy;
  2. Poskytovatel požaduje neúměrně vysoké vstupní poplatky – částky v řádu několika tisíc korun jako poplatek za zřízení půjčky, která ale nemusí být vždy zřízena a poplatek tak nevrácen;
  3. Poskytovatel slibuje spotřebiteli ústně něco jiného, než mu později předloží ve smlouvě;
  4. Poskytovatel nedává spotřebiteli možnost vzít si smlouvu domů a podmínky prostudovat či případně konzultovat s odborníkem
  5. Poskytovatel manipuluje žadatele o úvěr tím, že vyvolává dojem profesionála, rádce, před podpisem smlouvy je velice ochotný, familiérní, na oko odpouští určité poplatky;
  6. Poskytovatel vyžaduje vratnou kauci jako podmínku vyplacení půjčky – po dobu, kdy má právo klient žádat svou kauci zpět, pak poskytovatel nekomunikuje a není možné jej kontaktovat;
  7. Poskytovatel nechává klienta podepsat bianco směnku (prázdnou směnku), kam později vepíše jakkoliv vysokou částku;
  8. Poskytovatel požaduje neúměrně vysokou záruku – chce, aby i za velice nízký úvěr žadatel ručil mnohonásobně hodnotnější nemovitostí;
  9. Poskytovatel nabízí, že za poplatek zajistí zprostředkování úvěru u třetí společnosti (nejčastěji renomovaná společnost, banka), přitom oslovení této instituce nemá vůbec v úmyslu. Žadateli pak sdělí, že úvěr nebyl schválen, vyinkasovaný poplatek však nevrátí;
  10. Poskytovatel požaduje zřízení inkasa ve prospěch svého účtu. Posléze strhne peníze, ale půjčku však neposkytne.

 

 

 

4.5.2020

 

 

Projekt "Informační aktivity k posílení občanských kompetencí seniorů v oblasti ochrany jejich práv"  je financován z programu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR s názvem: Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností.

Ministerstvo-práce-a-sociálních-věcí-Logo